drKamil Pietrasik
|język: English
O MNIE   GALERIA   OPINIE PACJENTÓW   CENNIK
CHIRURGIA RĘKI
Zespół kanału nadgarstka to częsta jednostka chorobowa, której przyczyną jest nadmierny ucisk nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka, dający objawy w zakresie palców I-IV.
Ucisk ten może być spowodowany:
  • zmianami zwyrodnieniowymi więzadła poprzecznego nadgarstka,
  • obrzękiem pochewek ścięgien zginaczy,
  • zmianami stosunków anatomicznych wywołanych zwichnięciami, złamaniami i zapaleniami stawów nadgarstka,
  • przewlekłym utrzymywaniem pozycji zgięciowej nadgarstków (np. praca na klawiaturze komputera)
  • retencją płynów (n.p. w czasie ciąży)
Zaburzenia hormonalne (tarczyca), reumatoidalne zapalenie stawów i cukrzyca mogą sprzyjać powstawaniu zespołu kanału nadgarstka.

Do najczęstszych objawów należą:
  • upośledzenie czucia,
  • drętwienia,
  • mrowienia,
  • ból palców I-IV tj. palców unerwionych przez uciśnięty n. pośrodkowy.

Objawy pojawiają się najczęściej nocą. Wraz z nasileniem ich intensywności mogą obudzić pacjenta lub skrajnie mieć charakter ciągły. Poza w/w dolegliwościami czuciowymi może także pojawić się osłabienie siły chwytnej ręki manifestujące się wypadaniem przedmiotów (n.p. szklanki, klucze) lub upośledzeniem funkcji chwytnej. W skrajnych przypadkach nieleczonego zespołu kanału nadgarstka dochodzi do trwałego zaburzenia czucia w zakresie palców I-IV i zaniku mięśni, co trwale upośledza funkcję ręki.

W diagnostyce ZKN najważniejsze znaczenia mają: dokładne informacje uzyskane od pacjenta (wywiad), szczegółowe badanie fizykalne ręki oraz specjalistyczne badania diagnostyczne (tj. USG, EMG i zdjęcie rentgenowskie).

W niektórych mniej zaawansowanych postaciach ZKN skutecznym postępowaniem może okazać się leczenie zachowawcze.
Jeśli nie przynosi ono ustąpienia dolegliwości, wówczas postępowaniem z wyboru jest interwencja chirurgiczna. Istotą operacji jest przecięcie więzadła poprzecznego nadgarstka, otworzenie kanału nadgarstka i odbarczenie nerwu pośrodkowego.

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym.

Cięcia skórne zależą od przyjętej metody operacyjnej. W metodzie klasycznej („na otwarto”) cięcie długości 4-5 cm zlokalizowane jest na dłoniowej powierzchni nadgarstka ponad kanałem nadgarstka. W metodzie endoskopowej jest to jedno lub dwa cięcia długości 1-2 cm każde, zlokalizowane w kresie zgięciowej nadgarstka i na dłoniowej powierzchni śródręcza.

Obydwie w/w metody nie są stosowane wymiennie, a każda z nich  ma swoje indywidualne wskazania, które Dr Pietrasik szczegółowo wyjaśnia w czasie konsultacji przedoperacyjnej. Sposób operacji zostaje dobrany tak aby szanse na dobry efekt terapeutyczny były jak największe. Dyskutowane są szczegółowo wszystkie możliwe powikłania i wątpliwości.

W okresie pooperacyjnym ręka pozostaje w unieruchomieniu nadgarstka przez 2 tyg. Po tym czasie usunięte zostają szwy skórne i rozpoczyna się 4-6 tyg. okres rehabilitacji. Bóle i silne drętwienia palców mogą ustąpić w okresie kilku tygodni po zabiegu. Zaburzenia czucia i mrowienia ustępują zazwyczaj po kilku miesiącach i związane są z powolną, stopniową regeneracją odbarczonego nerwu.

InstagramFaceBook