drKamil Pietrasik
|język: English
O MNIE   GALERIA   OPINIE PACJENTÓW   CENNIK
CHIRURGIA RĘKI
„Palec zatrzaskujący” to potoczna nazwa zaciskającego zapalenia pochewki ścięgien zginaczy palców (tenosynovitis). Istotą choroby jest zwężenie anatomicznego kanału wytworzonego przez system więzadeł dla gładkiego przemieszczania się ścięgien zginaczy palców.

Niekiedy przyczyną może być patologiczne powiększenie się (tj. guzek) w obrębie w/w ścięgien. Objawami wstępnej fazy choroby jest uczucie dyskomfortu w obwodowej części dłoni, nasilające się przy próbie zgięcia palca i bolesność uciskowa w tej okolicy. W zaawansowanej postaci dochodzi do „zablokowania” palca w pozycji zgięciowej bez możliwości jego wyprostowania.

Istotą leczenia jest przywrócenie gładkiego przesuwu ścięgien zginaczy przez ich pochewkę.

Leczenie mało zaawansowanych postaci choroby można rozpocząć od unieruchomienia i stosowania niesterydowych leków przeciwzapalnych. Inną, mało inwazyjnym sposobem, jest podanie miejscowe steroidów w okolice zapalnie zmienionej pochewki ścięgna.

W przypadku gdy w/w metody okazują się nieskuteczne, jedynym rozwiązaniem pozostaje zabieg operacyjny. Jego celem jest przecięcie patologicznie zmienionego fragmentu pochewki zginaczy i przywróceniu warunków do gładkiego przesuwu ścięgien.

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym.

Po operacji obowiązuje elewacja operowanej kończyny i ochrona przed urazami do zagojenia ran. Powrót do normalnej aktywności zawodowej z udziałem operowanej ręki następuje po 2-3 tygodniach. W okresie pooperacyjnym zalecana jest rehabilitacja usprawniająca ręki.

InstagramFaceBook