Choroba de Quervaina

Choroba de Quervaina powstaje w wyniku patologicznego zwężenia pierwszego przedziału  prostowników tj. anatomicznego tunelu, w którym biegną ścięgna do kciuka.

Jej objawami są dolegliwości bólowe nadgarstka po stronie kciuka, szczególnie nasilone przy ruchu przywiedzenia ręki zgiętej w pięść.

Osobami, u których zaobserwowano częstsze występowanie tego schorzenia, są osoby starsze lub młode matki. Dolegliwości pojawiają się najczęściej w 4 – 6 tyg. po porodzie i związane są ze zmianami hormonalnymi.

W pierwszej fazie, leczenie choroby de Quervaina jest zachowawcze i polega na unieruchomieniu nadgarstka, stosowaniu leków przeciwzapalnych oraz fizykoterapii.

W przypadku braku poprawy, można zastosować podanie sterydu do pierwszego przedziału prostowników choć wg. danych z piśmiennictwa postępowanie takie w większości przypadków cechuje tylko przejściowa poprawa i nawrót dolegliwości po 4-8 miesiącach.

Chirurgiczne odbarczenie pierwszego przedziału prostowników jest leczeniem najskuteczniejszym choroby de Quervaina, mającym najniższy odsetek nawrotów dolegliwości. Zabieg ten przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym.
Pacjent bezpośrednio po zabiegu opuszcza klinikę.
Wymagane jest unieruchomienie nadgarstka i kciuka w ortezie do zagojenia rany (zwykle 10-14 dni). Po tym okresie zalecana jest rehabilitacja, która trwa 4-6 tygodni.

Czas trwania zabiegu do 60 min.
Znieczulenie miejscowe
Pobyt w klinice 90 min.
Rekonwalescencja 14 dni + rehabilitacja 4-6 tyg.
Przeciwwskazania nieleczone choroby psychiczne, zaburzenia krzepnięcia krwi, nieuregulowane nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu serca,  nieuregulowana cukrzyca, aktywne infekcje, choroby autoimmunologiczne, nowotwory
Zalecenia przed zabiegiem deQuervain zalecenia do zabiegu.pdf
Zalecenia po zabiegu deQuervain zalecenia po zabiegu.pdf