Ganglion

Ganglion to jeden z najczęstszych łagodnych guzów ręki, pojawiający się w sąsiedztwie stawów i ścięgien u osób w różnym wieku.

Zmiana ta ma postać dobrze odgraniczonego guza wypełnionego treścią płynną lub śluzową.

Najbardziej typową lokalizacją ganglionów jest grzbietowa powierzchnia nadgarstka choć może także pojawić się w innej części ręki jak dłoniowa powierzchnia nadgarstka czy palce. Guz ten może okresowo zmieniać swoją wielkość a nawet zniknąć całkowicie.

Dokładna przyczyna powstawania ganglionów nie jest poznana. Wiadomo, że do jego powstania predysponują mikrourazy ręki, powodujące uszkodzenia ścięgien i torebek stawowych.

Niebolesne,  nie upośledzające funkcji ręki gangliony mogą być obserwowane w oczekiwaniu na samoistną inwolucję.

Zmiany bolesne, upośledzające funkcję ręki, powiększające się, stanowią wskazanie do interwencji.

W leczeniu ganglionów Dr Pietrasik stosuje następujące metody:
– nakłucie i ewakuacji treści płynnej z podaniem miejscowym sterydu
– wycięcie chirurgiczne.

Nakłucie ganglionu daje szybki efekt lecz charakteryzuje się dużym odsetkiem nawrotów gdyż nie eliminuje przyczyny jego powstania. Wycięcie chirurgiczne samej zmiany wraz z jej szypułą oraz zmienionym chorobowo fragmentem torebki stawowej lub pochewki ścięgna, stanowi najskuteczniejszy sposób leczenia. Przy zastosowaniu tej metody odsetek trwałych wyleczeń jest największy a nawroty zdążają się sporadycznie.

Wycięcie chirurgiczne ganglionu przeprowadzane jest w znieczuleniu miejscowym.
Pacjent opuszcza klinikę bezpośrednio po zabiegu.

W okresie pooperacyjnym konieczne jest czasowe unieruchomienie i elewacja operowanej kończyny do zagojenia ran (najczęściej 10-14 dni). Po tym okresie wskazane jest podjęcie rehabilitacji celem usprawnienia ręki.

Powrót do normalnej aktywności fizycznej ręki następuje po zakończeniu rehabilitacji tj. po  4-6 tygodniach. W okresie pooperacyjnym (2 tyg.) ręka powinna być oszczędzana i utrzymana w elewacji co sprzyja postępowi gojenia i zmniejsza dolegliwości.

Czas trwania zabiegu do 90 min.
Znieczulenie miejscowe lub przewodowe
Pobyt w klinice do 2 godz.
Rekonwalescencja 14 dni + rehabilitacja 4-6 tyg.
Przeciwwskazania nieleczone choroby psychiczne, zaburzenia krzepnięcia krwi, nieuregulowane nadciśnienie tętnicze, zaburzenia rytmu serca,  nieuregulowana cukrzyca, aktywne infekcje, choroby autoimmunologiczne, nowotwory
Zalecenia przed zabiegiem ganglion zalecenia do zabiegu.pdf
Zalecenia po zabiegu ganglion zalecenia po zabiegu.pdf